top of page

איך אפשר ליצור זריחה או שקיעה

להורדת קבצי המדריך לחצו כאן

מדריך ב 18 צעדים

יצירת שקיעה או זריחה

זריחות ושקיעות תמיד היו ותמיד יהיו סביבה מצויינת לשדרוג כל סצנה וכל יצירה צילומית ו/או פוטושופית. במדריך זה נלמד איך אפשר ליצור אותן גם אם התמונה צולמה באמצע היום.

פתיחת קובץ המקור

פיתחו את הקובץ "רקע" אשר בקישור. בחלון השכבות הסירו את נעילת השכבה באמצעות לחיצה על סמל המנעול וכנו את השכבה "מקור"
תמונה זו כבר עברה עיבוד ראשוני של החלפת שמיים. על החלפת שמיים תוכלו ללמוד במדריך "כך נשים טלוויזיה בדשא", סעיפים 1-6

1

פתיחת קובץ המקור

פתחו שכבת התאמה מסוג Curves

השליטה הטובה ביותר בבהירות ובגווני התמונה מושגת באמצעות כלי העקומות.
כדי להתחיל הקימו שכבת התאמה מסוג עקומות (curves) באמצעות בחירה בתפריט שכבות ההתאמה אשר בתחתית חלון השכבות
כנו את השכבה החדשה "בהירות"

2

פתחו שכבת התאמה מסוג Curves

הגדלת הבהירות באמצעות ה curves

השקיעה / זריחה יוצרת איזורים הבהירים יותר מסביבתם, ומלבד שינוי הגוון הכללי, משנה את הגוון של איזורים אלה באופן ספציפי. בשלב ראשון נבצע הבהרה כללית לכל התמונה.
חלון העקומות מראה עבור כל פיקסל בתמונה מה רמת הבהירות שלו (בציר האופקי) ומה כמות הפיקסלים לכל רמת בהירות (הציר האנכי). באמצעות שינוי בעקומה, אנחנו משנים את רמת הבהירות של הפיקסלים. לדוגמא – הרמת העקומה למעלה באמצעות לחיצה על הנקודה המרכזית ומשיכתה כלפי מעלה, תגרום להבהרה כללית בכל התמונה.

בחרו בנקודה המרכזית ומשכו אותה לפי הדוגמא.

3

הגדלת הבהירות באמצעות ה curves

שינוי לגווני זריחה

אנחנו נשארים בשכבת ה curves ודרכה נשנה באופן חכם את הגוונים.
כדי לעשות זאת, עלינו לעבור לערוצי הצבע השונים.
זכרו, במודל RGB, 3 הצבעים שירכיבו את כל הצבעים האחרים הם Red, Green, Blue, ואותם ניתן להגביר באופן ישיר על ידי שימוש בערוץ של כל אחד מהם בחלון העקומות.
את הצבעים המהופכים להם, נשיג באמצעות הפחתה של המנוגדים להם. לדוגמא , הצבע ההופכי לכחול הוא צהוב, כדי להשיג יותר צהוב, ניגש לערוץ הכחול ונפחית אותו.

הפחתה מושגת על ידי משיכת נקודת הקצה הימנית עליונה בערוץ כלפי מטה.
הגדלה מושגת על ידי משיכת נקודת הקצה השמאלית תחתונה כלפי מעלה.

מכיוון שאנחנו רוצים ליצור גווני זריחה אדומים / צהובים בצעו את השינויים הבאים, המופיעים גם בדוגמאות משמאל.

הפחיתו את העקומה בערוץ הכחול
הפחיתו את העקומה בערוץ הירוק
הגבירו את העקומה בערוץ האדום.

4

שינוי לגווני זריחה

Blending Options

בסעיף הקודם ניתן לראות שתוצאת השינוי שבוצע ב curves היא לא טבעית. לא ככה נראית זריחה, כך נראה סוף העולם.
כדי להחזיר את התאורה ואת הגוון – השפעת שכבת ההתאמה של העקומות צריכה להתקיים באופן סלקטיבי בלבד.
ראשית נשתמש באופציה Blending Option כדי להשאיר את השפעת השינוי רק על אזורים בהירים בתמונה.
לחצו עם לחצן העכבר הימני על סמל שכבת העקומות בחלון השכבות ובתפריט שנפתח בחרו ב "Blending Option"

5

Blending Options

מסכה

כעת התוצאה נראית הרבה יותר טוב, ועדיין משהו בה מעט מוגזם. כדי לעדן עוד את השפעת השינוי שביצענו בעקומות, אנחנו נשתמש בשכבת המסכה , אשר מצורפת אוטומטית לכל שכבת התאמה, ולפיכך גם לשכבת ההתאמה מסוג curves שהוספנו.
זכרו - העקרון הקובע במסכה: שחור מסתיר, לבן מציג, ואפורים מראים באופן חלקי בהתאם לרמת הבהירות.
כדי להציג רק את החלקים הרלבנטיים, לחצו על סמל המסכה הצמודה לשכבת ההתאמה, והפכו אותה מלבנה לשחורה באמצעות לחיצה על CTRL+I. כעת השפעת שכבת ההתאמה מוסתרת לחלוטין מכיוון שהמסכה צבועה שחור.

6

מסכה

מסכה 2

כדי להציג שוב את השפעת שכבת העקומות באיזורים ספציפיים, אנחנו נצייר על המסכה עם כלי המברשת באיזורים אלו, בצבע לבן, ובאטימות נמוכה בהדרגה עד לחשיפת כל האיזורים הרצויים.
במקרה של טעות , אפשר להפוך את צבע המברשת לשחור – ולהסתיר שוב, עד שמגיעים לתוצאה הרצויה.

אלו הגדרות המברשת המומלצות במקרה זה:
סוג המברשת: Soft Round
אטימות (opacity ) : 10%
Hardness: 0%

כדי לראות איך נראית המסכה שלכם לחצו ALT ובמקביל על סמל המסכה בחלון השכבות. עליכם להגיע למסכה שנראית פחות או יותר לפי הדוגמא מטה
הפחיתו אטימות שכבת העקומות (בדוגמא כאן ל 80%) כדי לעדן את ההשפעה אפילו עוד.

7

מסכה 2

הדגשה נוספת של גווני הזריחה

בצעו איחוד שכבות לשכבה חדשה על ידי לחיצה על Ctrl+Alt+Shift+E’ הפעילו על השכבה החדשה פילטר Blur>Gussian Blur ובחלון שיפתח קבעו ערך גבוה. בדוגמא זו – 50.
צבעו עם מברשת שהגדרותיה זהות לאלו מהסעיף הקודם אך ברמת אטימות מלאה (100%) את איזור השמיים בשחור, כך שתגיעו לתוצאה הנראית משמאל.
שכפלו את שכבת העקומות באמצעות סימונה בחלון השכבות ולחיצה על CTRL+J שנו שם השכבה המשוכפלת שנוצרה ל "עוד בהירות"
סמנו שוב את השכבה המטושטשת, והעתיקו את תכנה באמצעות לחיצה על CTRL+A ואז CTRL+C
לחצו ALT ובמקביל לחצו על סמל המסכה של שכבת "עוד בהירות", כעת תראו את תצוגת המסכה של שכבה זו
העתיקו תוכן השכבה המטושטשת לתוך המסכה באמצעות לחיצה על CTRL+V
השכבה המטושטשת בגרסת שחור לבן היא עתה המסכה של שכבת "עוד בהירות"
כעת סמנו שוב את השכבה המטושטשת, ומחקו אותה באמצעות גרירתה לסמל הפח אשר בתחתית חלון השכבות. (אין בה צורך יותר)
הפחיתו את שקיפות שכבת "עוד בהירות" ל 70%

8

הדגשה נוספת של גווני הזריחה

יצירת הגרדיאנט

רוב תהליכי העבודה של יצירת השמש מתבצעים באמצעות יצירת והגדרת גרדיאנט (מעבר צבע).
מעבר הצבע יצטרך להיות עגול כצורתה של השמש, הצבעים תואמים לצבעיה בזריחה (במרכז לבן, בהמשך צהוב ולבסוף אדום). כמו כן, היא אמורה להשתלב בסביבתה באופן שלא יראה גראפי אלא טבעי.
הוסיפו שכבת התאמה מסוג גרדיאנט באמצעות לחיצה על סמל הוספת שכבות ההתאמה בחתחתית חלון השכבות ובחירה ב Gradient מתוך התפריט

לאחר הבחירה תתווסף השכבה ויפתח חלון הגדרות הגרדיאנט.
שנו את שמה של השכבה החדשה ל "שמש 1"

9

יצירת הגרדיאנט

יצירת הגרדיאנט 2

בחלון אפשרויות הגרדיאנט לחצו על פאנל הצבעים שמימין למלה Gradient כדי להגדיר אותו.
את צבעי השמש נגדיר כך שבמרכזה צבע לבן ההופך במהירות לצהוב ואז מתפוגג בהדרגתיות לצבע כתום, תוך כדי אובדן האטימות עד ל 0. כדי לשנות את הצבעים עליכם ללחוץ דאבל קליק על התיבות הצבעוניות שבתחתית הפאנל. כדי לשנות אטימות עליכם ללחוץ על התיבות שמעל. כדי ליצור תבנית חדשה פשוט ליחצו על מיקומה בפאנל ותווצר אחת חדשה. כדי לבטל אחת , לחצו עליה וגררו אותה כלפי חוץ עד להעלמותה.
במקרה זה שימו לב להגדרות כפי שמופיעות בדוגמא משמאל.

10

יצירת הגרדיאנט 2

יצירת הגדרדיאנט 3

אשרו את חלון הגדרת צבעי הגרדיאנט והגדירו את צורת המעבר ואת גודלו בחלון אפשרויות הגרדיאנט (זה שנפתח מיד עם פתיחת שכבת ההתאמה)

יש להגדיר את המעבר כמעבר עגול (צורת השמש) ובגודל שיתאים לגודל התמונה. במקרה זה – 30 אחוז
הגדירו בהתאם לדוגמא משמאל.

לסיום, בחרו בכלי ההזזה אשר בחלון השכבות ומקמו את השמש במיקום הרצוי (פשוט הזיזו) לסיום שנו את שיטת השילוב של שכבת "שמש 1" ל Color Dodge ושנו את ערך ה FILL ל 50%

11

יצירת הגדרדיאנט 3

הגברת הבהירות

את שכבת הגרדיאנט הראשונה יצרנו על מנת לתת את "מנת" הבהירות הראשונית, ואת הנגיעות הצהובות אדומות שאופייניות לשמש בזריחה. לכן השתמשנו בשיטת שילוב Color Dodge, אשר משלבת הבהרה ושינויי צבע.
עתה נוסיף שכבה נוספת , להוספת בהירות בלבד, ולכן שיטת השילוב תהיה Screen

שכפלו את שכבת "שמש 1" שיצרתם קודם, ושנו את שם השכבה המשוכפלת ל "שמש 2"
השאירו את הגדרות הגרדיאנט זהות, שנו את שיטת השילוב ל Screen והפחיתו את אטימות השכבה ל 50%.

12

הגברת הבהירות

יצירת ההילה

שכפלו את שכבה "שמש 2", לחצו על סמל השכבה בחלון השכבות כדי לשנות את הגדרות הגרדיאנט.
הפעם נגדיל את שטח הגרדיאנט באופן משמעותי, ויחד עם זאת נקטין את האטימות, בדיוק כפי שמתנהגת הילה. שנו את ההגדרות לפי הדוגמא מטה

13

יצירת ההילה

יצירת גרדיאנט הקרניים

הדרך המקובלת ליצירת קרני שמש בפוטושופ עוברת שוב דרך שכבת התאמה מסוג Gradient, אבל מכיוון שהתוצאה הזו בדרך כלל מאוד גראפית ולא מציאותית, באופן חריג אנחנו נשתמש בשכבה רגילה כדי ליצור את הגרדיאנט הנדרש.
בשלב הראשון הקימו שכבה חדשה באמצעות לחיצה על סמל הוספת השכבות אשר בתחתית חלון השכבות ושנו את שמה ל "מסכת קרניים"
בחרו בכלי הגרדיאנט, והגדירו אותו בהתאם לדוגמא. את סוג המעבר הגדירו בתפריט אפשרויות הכלי אשר בתפריט העליון ובחרו בסוג מעבר זויתי.

14

יצירת גרדיאנט הקרניים

יצירת גרדיאנט הקרניים 2

לחצו כעת על כפתור Randomize אשר בחלון הגדרת צבעי הגרדיאנט עד שיתקבל מעבר של צבעים אפורים, אך עם כמה שפחות לבנים ושחורים. משהו מעין זה:

15

יצירת גרדיאנט הקרניים 2

יצירת גרדיאנט הקרניים 3

עברו לשכבה עצמה ומתחו את הגרדיאנט ממרכז השמש ועד לקצה (לא משנה הכיוון). במידה והתקבל גרדיאנט שהמעברים בו לא מספיק קונטרסטים הגדילו קונטרסט באמצעות LEVELS, CURVES או כל דרך שנוחה לכם, העיקר להגביר מעט את הניגודיות. לסיום הפעילו את הפקודה Filter>Blur>Gussian Blur, והגדירו את ערך הטשטוש ל 10 פיקסלים. בטלו את נראות השכבה באמצעות סימן העין בחלון השכבות. אנחנו עוד נשוב אליה.

16

יצירת גרדיאנט הקרניים 3

יצירת תאורת הקרניים והוספת המסכה בהתאם

הקימו שכבה חדשה באמצעות לחיצה על סמל הוספת השכבות אשר בתחתית חלון השכבות, אך הפעם עשו זאת במקביל על לחיצה על ALT.
פעולה זו תפתח את חלון הגדרת השכבה לפני פתיחתה. בחרו בשיטת השילובScreen וסמנו את התיבה שליד "fill with screen color (black) ". סימון זה יביא לידי יצירת שכבה שקופה מכיוון ששחור אינו נראה בשיטת שילוב זו, ורק צבעים בהירים יותר יופיעו. שנו את שם השכבה ל "קרניים"
הפעילו על השכבה את הפקודה Filter>Render>Lens Flare
בחלון הגדרת הפילטר הגדירו בהתאם לדוגמא.
הזיזו (באמצעות גרירה) את מרכז ההילה למיקומה המשוער של השמש ביחס לתמונה. אין צורך להיות מדוייקים ב 100% בשלב זה, אך השתדלו להתקרב ככל הניתן.
לסיום אשרו את החלון.
בחרו בכלי ההזזה אשר בסרגל הכלים הימני, והזיזו את ההילה שנוצרה למיקומה המדוייק של השמש. יתכן ועכשיו יתגלו גבולות גרפיים מוזרים בקצוות התמונה, מיד נתקן את זה.
הוסיפו מסכה לשכבת "קרניים" באמצעות לחיצה על סמל הוספת המסכות אשר בתחתית חלון השכבות.
סמנו את שכבת "מסכת קרניים" שיצרנו קודם והציגו אותה. לחצו CTRL+A ולאחר מכן CTRL+C כדי להעתיק את תוכנה.
לחצו ALT ובמקביל על המסכה שהקמתם עבור שכבת "קרניים" כדי להציג את המסכה. כעת לחצו CTRL+V כדי להעתיק את תוכן שכבת "מסכת קרניים" למסכה של שכבת "קרניים".
לסיום לחצו על שכבת "קרניים" עצמה שוב, ואת שכבת "מסכת קרניים" ניתן כעת למחוק, אין לנו צורך בה יותר.
כדי להעלים את הגבולות הגרפיים שנוצרו קודם, סמנו את שכבת "קרניים" ולחצו CTRL+G כדי להכניסה לקבוצה. דבר זה יאפשר לנו להוסיף לה מסכה נוספת. הוסיפו לקבוצה שנוצרה מסכה, ומלאו אותה בגרדיאנט עגול מלבן לשחור, שמרכזו בשמש עצמה.
הפחיתו אטימות הקבוצה שיצרתם ל 70%, וזהו, יש לכם זריחה!

17

יצירת תאורת הקרניים והוספת המסכה בהתאם

סיום ותוספות

תפאורה של זריחה או של שקיעה, מצוינות כרקע לאינסוף סצנות שאפשר ליצור.
לאחר שסיימתי את המדריך לא יכולתי להתאפק וכמובן שהוספתי סצנה כזו.
הרגישו חופשיים להוסיף סצנות כאלו ואחרות כאוות נפשכם לזריחה הזו, או לאחרות שתצרו

סיום ותוספות

18

Layer 9.png
Layer 8.png
Layer 7.png
bottom of page